Nettans blogg

Direktlänk till inlägg 11 november 2012

Lussebullar

Av Anette Törnström - 11 november 2012 11:29



Färdigt på: 2h 13 min
Ingredienser

50 g jäst 
5 dl mjölk 3% 
150 g smör 
250 g kesella 
2 dl strösocker 
1 g saffran (2 kuvert) 
1 tsk salt 
16 dl vetemjöl, eventuellt lite mer 
russin 
1 st ägg + 1 msk mjölk till pensling

 

 

Gör så här

1. Värm smör och mjölk i en kastrull till 37 grader (fingervarmt).

2. Smula ner jästen i en rymlig bunke. Häll lite av den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills all jästen löst sig. Blanda i resten av vätskan.

3. Blanda ner kesella, saffran, socker och salt.

4. Tillsätt nästan allt mjölet, gärna lite i taget och arbeta degen smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.

5. Täck över degen med en duk och låt jäsa i rumstemperatur cirka 60 minuter.

6. Lyft upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den några minuter.

7. Dela degen i cirka 30 bitar. Rulla sen bitarna till längder, cirka 2 centimeter i diameter.

8. Snurra ändarna åt varsitt in mot mitten och lägg dem på en plåt som är smord eller klädd med bakplåtspapper.

9. Tryck ner russin i snurrornas mitt och låt sen jäsa ytterligare 45 minuter till dubbel storlek.

10. Sätt ugnen på 225 grader.

11. Vispa upp ägget med 1 matsked mjölk och pensla bullarna med blandningen.

12. Grädda mitt i ugnen cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.

13. Ta ut bullarna och låt dem svalna på ett galler.

 

 
 
Tant A

Tant A

11 november 2012 18:26

Himlans fina! Har du själv bakat dom på bilden? :-)

http://everydaygodess.bloggplatsen.se

Anette Törnström

11 november 2012 18:55

Inte dem man har bakat dem ett antal gånger de är så goda att de är beroende framkallande men jag har blivit nötallergiker så jag får inte äta dem längre tyvärr :-(

 
baksugen

baksugen

14 november 2012 20:52

Hej Anette! Måste komma och ta en titt på din blogg också, vad fin den är! Och bullarna är säkert jätte goda!

http://www.baksugen.blogspot.com

Anette Törnström

14 november 2012 22:36

Tack för besöket & välkommen åter :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Törnström - 7 december 2014 13:15


    Detta är en bild på mig & hästen Demon första året som jag red i Steneby då hadde jag inte ens börjat hoppa :-) I dag skall jag hoppa men inte på Demon då utan på hästen Nogger. ...

Av Anette Törnström - 7 december 2014 10:10

  Det har varit mycket på sistone sedan sist jag skrev här i bloggen. Tiden har inte räckt till. Jag slutar hästskötar utbildningen nästa vecka, jag jobbar som städerska på Tjuren sedan juli månad, jag jobbar i bland om det behövs på ungdomsgården...

Av Anette Törnström - 26 juni 2014 14:03


Jag måste ta mig i kragen & börja baka igen, det har varit så mycket nu i ett halvår så jag hinner inte så mycket. Jag har börjat plugga på distans borta i Dingle till hästskötare, Jag har slutat med vissa saker, varit lite här & lite där. Jobbar på ...

Av Anette Törnström - 26 juni 2014 13:27


 Dumma Herr Andersson våran katt trots att det regnar & åskar ute då hade han kurat i hop sig till en boll. Ute vid grannen hus i stället för att komma in. Så jag sprang ut i stygg vädret & bar in honom i stället. Så nu ligger han i soffan & sover? B...

Av Anette Törnström - 25 juni 2014 22:43

Tänkte lägga ut lite bilder på sådant som jag har vunnit sedan jag flyttade hit till ED :-) Inga märkvärdiga priser men endå jag har ju vunnit & det är det som räknas.   Det första jag vann var denna radiostyrda bilen. Shell Macken. 2012.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards